tisdag 19 november 2013

Regnväderslöpning


egentligen tänkte jag ta en vilodag i dag. Det kändes i varje fall som så när jag vältrade ur bingen imorse. Men när jag kollade ut såg jag att det var fantastiskt löparväder; duggregn, plus sju grader och vindstilla. Vem längtar inte efter en runda när det råder sådana strålade omständigheter?

Jag är en sådan som blir pretty varm under träning. Därför valde jag en kortärmad funktionströja, vanliga löpartajts samt en vindtät jacka. Ingen mössa, inga vantar. (Andra fryser ihjäl vid liknande temperaturer och vill hellre ha långärmat under och fodrade tajts. Sådant väntar dock jag med tills det blir minusgrader)

Det var ett ganska bra tag sedan jag nötte löpardojarna sist. Med andra ord tog jag det lugnt. Nu har jag varken farthållare eller pulsbälte längre i min ägo, men jag gissar på att jag låg på en ca 5.50/km och en puls på runt 150. Grovt uppskattat. Det viktigaste för mig i detta läge är inte att pressa tider och ligga på hög puls. Njet. Jag vill hellre att knäet håller samman och att jag inte dör av utmattning. En fin kompromiss, kan jag tycka!
Nåväl.
Jag var ute exakt 38 minuter och det var precis alldeles lagom. Det gick smidigt och jag var lätt flåsig under hela passet. Jag gillar ju det här, tänker jag flera gånger. Tänk, oh tänk, om mitt eländiga knä håller sig utan att göra ont. Då kunde löparrundor bli en del av mitt träningsprogram igen. Det vore väl en tidig julklapp!

Inga kommentarer: