söndag 24 november 2013

Fröjder efter fröjder

Långa skuggor på frostig mark. Hösten är ljuvlig!

Galet vad skönt med helg! Vi, Lisan och jag, har hängt ihop som ett tvåkomponentsklister i flera dar. Igår till exempel stadshängde vi som riktiga experter. In och ut ur butiker, lade till saker på vår måste-ha-lista och blev hur förtjusta som helst i ett par inredningsdetaljer. Åh, vi kommer att få ett sådant fint hem när tiden lider. Påminn mig förresten om att lägga de saker som jag inte... ja... inte riktigt uppskattar av Lisans tillhörigheter i en låda. Den kommer jag att markera med ett rött kryss- och den lådan får liksom inte komma fram till nya lyan. Eh, kanske inte riktigt renhårigt. Fast. A girl need to do what a girl need to do. Typ.




Den här dagen började med en timmas morgonpromenad i solen. Så vackert det är när strålarna reflekteras i frosten! Vi spatserade längs villagator och beundrade drömskt finfina hus. Stegen styrdes mot ett skogsområde och det kändes gott att flanera runt bland mossiga stenar och barr. Och minst lika gott var det att komma hem, återigen fixa bananpannkakor, koka kaffe och läsa söndagens DN.

Åh. Jag har fått ett par frågor om hur man beter sig i the kitchen för att göra pannkisarna. Här är receptet!

Bananpannkakor, ca 2 personer
5-6 ägg
1-2 bananer
1 msk jordnötssmör
några hackade nötter av valfritt slag.

Mixa ihop allt till en smidig smet.Gillar du mer banansmak, ta den extra bananen. Vill du ha mer protein, ta det extra ägget. Smeten blir väldigt tunn, inget att oroa sig över. Stek (helst i kokosolja) tills de blir gyllenbruna. Jag gör plättar för att det är 1) enklare att hantera smeten 2) blir så himla mycket godare. 
Servera med keso/frysta bär/sylt/mer jordnötssmör. 

Inga kommentarer: