söndag 27 oktober 2013

Fikauppladdning inför capoeira



Svettich och mör efter 6 tim capoeira.

Under helgen var det återigen dags för ett par dagar i capoeirans tecken. Fast under lördagen svirade jag runt i Stockholm med min ömma moder och nåra släktingar. Vi möttes upp vid ett populärt café och jag fick i uppgift att hitta ett bord. Mostrar och mammor och kusiner tog ganska bra tid på sig innan de kom, frågor om platsletande människor kunde ta ett par stolar haglade. Några av dem blev smått irriterade när jag gång efter annan nekade. Tur att släkten dök upp innan någon "du-kan-ju-inte-ta-upp-åtta-platser-själv" attackerade mig med napoleonbakelser och vassa tårtgafflar.

Very well.
Fika blev det och jag var laddad inför en capo-söndag! Det blev en massa kombinationer, sekvenser, sparkar and so on. Svårt blandades med lite mindre svårt och diverse tekniker slipades. Tillslut hade vi varit igång i sex timmar och det var dags att packa ihop och åka hem. Lagom mör, svettig och väldans nöjd med hela helgen.


Så här låter det när man spelar berimbeu! Det är ett ensträngat instrument där man får fram de olika takterna som ackompanjerar själva capoeiraspelet. Lisa spelar här en rytm som heter Sao bento grande. vackert, inte sant? ;)

Inga kommentarer: