måndag 12 december 2011

När Uppsala blev Dumsala

Åh, vad det kändes snopet. Här hade jag sett fram mot årets julkonsert men hittade inte ens dit. Ändå hade jag förberett mig så noga jag kunde. Jag hade ju kollat på en karta över Uppsala innan jag begav mig iväg. Det mesta gick bra tills jag kom uppför Carolinabacken- som typ är lika brant som Väggen i Sälen. Ovanför ligger Carolina Redivia och där någonstans tappade jag bort mig. Om min himla kartfunktion på Iphone hade vett att funka skulle det inte varit några som helst problem, men jag var hänvisad till mitt eget hittande.

Carolina Redivia. Schnyggt!!
Jag cyklade gata upp och gata ner. Spanande in mot gränder och letade efter gatskyltar. Minusgraderna trängde innanför vantarna. Isen slirade under däcken och mitt tålamod började ta slut. Tjugo minuter efter att konserten börjat gav jag upp. Det skulle inte bli några finstämda julsånger eller häpnadsväckande luciatåg för min del. Så oerhört snopet och dumma Dumsala som har så konstiga gator.
Jag hoppade av Blåa faran och bestämde mig för att promenera hemåt. Det var halt och någon hade stulit mitt baklyse. Jag var alltså inte jättesugen på att få en massa hundra kronor i böter om farbror blå kom farandes.

Tycker nog att Fyrisån blir lite finare när träden är nerhängda med ljusslingor.
Således bläddrade jag fram ett pod-avsnitt av Verkligheten i P3. Den här gången handlade dokumentären om folkmorden i Rwanda 1994. Kontrasten till att det vackra jag såg under min promenad var gigantisk. Och det var så hemskt att jag var tvungen att gråta en stund. För att lyssna klart gick jag långa omvägar, spatserade på gator jag aldrig gått på förr och korsade små gatsnuttar för att komma in på ännu mindre stråk.
När jag efter dryga timmen var innanför dörren var hela jag iskall. Tur som en tok att det fanns badkar! Spolade upp så varmt jag bara kunde, gjorde en kopp te (för att också bli varm på insidan) och kröp ner med en DN i handen. Så obeskrivligt skönt.
Det blev en bra avslutning på dagen, trots att Uppsala verkligen blev Dumsala för en kväll.

Hett bad och heta artiklar. Bra kombo!

Inga kommentarer: