söndag 11 december 2011

Sömnig lördag

Jag gillar lediga dagar. Speciellt när man då och då inte har ett jota inplanerat. Så blev min dag i går. Jag skulle visserligen skriva klart en text om alkoholens effekter på Sverige.*(hoppa ner för att läsa en anekdot!) 

Annars tänkte jag ta det så lugnt som det bara gick. Det började bra med sovmorgon fram till 10.47. Lullade runt ett tag, åt frukost, kollade på någon konstig Tv-serie. Somnade i soffan, vaknade av att jag vält åt ena sidan, satte mig rakt igen, zappade kanaler, somnade igen, vaknade av att brevinkastet smällde igen, hämtade tidningen, läste en halvtimma eller så och somnade om.

Så fortlöpte dagen tills jag insåg att tobakshandeln som lämnar ut paket skulle stänga om tjugo minuter. Jag kastade på mig ett par lösa jeans, drog ner mössan över det ruffsiga håret och traskade i väg. Efter ytterligare en halvtimma var jag tillbaka och var så trött att jag kröp upp i sängen och sov en timma (eller två)
Efter ytterligare färder mellan att städa och feja, skriva några meningar på texten, hoppa in i duschen och titta ut genom fönstret tog jag beslutet att lägga mig för natten. Tror jag somnade på fem röda. 

I dag är jag pigg som en myra hög på jordgubbssylt. Det behövs förmodligen eftersom jag har jobbhelg och alltså sitter vid mitt skrivbord i Uppsala. Helt okej. Faktiskt. Så är jag ju ledig på fredag i stället. 

...
Det snöade i Uppsala imorse. Hela världen blev vit och grå.

*
Vid telefonintervjuer skriver jag på tangentbordet eftersom det går snabbare än för hand. Men vid jämna mellanrum slinter fingrarna och det blir ganska konstiga formuleringar. Som när jag skulle skriva vad intervjuoffret hade för professionell titel och hamrade ner "spocaö,edis". Jag kunde för mitt liv inte begripa vad det skulle stå och fick rådfråga dr Google i stället. Svaret blev "socialmedicin". Ha, det hade jag aldrig kunnat luska ut.

Inga kommentarer: