lördag 24 oktober 2009

Fantatisk 80-talsklassiker

Nope, det blev inget äventyr på Sportlife idag. Jag var tvungen att jobba några timmar och när jag var klar runt tre, kändes det inte längre som någon idé. Däremot ville jag göra nåt skoj, men hade ingen lust eller ork att hitta på nåt mer avancerat. Tur att jag hade bjudit hem syster med tillhörande make för allmänt kvällsmys!

"Gör inget snajdigt" sa syster och påstod att jag inte behövde fixa värsta middagen. "nääärå" blev mitt svar och jag planerade att svänga ihop det vi alltid hade som små; tunnbröd.
Ett avsnitt av hysteriskt roliga Robins, supergoda tunnbröd och några lass Chunky monkey Ben&Jerry och prat om det som sker under himlen, fyllde timmarna utmärkt. En otroligt skön lördagskväll med andra ord!

Ja, såklart att ni får receptet på tunnbröden! De är riktiga 80-talsklassiker men fungerar utmärkt sisådär 25 år senare. Jag har för mig att det trollades fram när vi bodde i Kongo. Förvisso kan det lika gärna ha skett under en bitande vinter i Halmstad. Fast det låter mycket bättre med Kongos djungler! Haha. Får höra efter med mina dagars upphov...

Mammas och pappas fantastiska tunnbröd

5 dl fil
2 msk honung eller sirap
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
ca 8 dl rågsikt
rejält med vetemjöl att kavla ut med.

Blanda alla ingridienserna ordentligt. Dela degen i golfbollstora klumpar. Kavla ut till tunna, tunna kakor. Stek i het panna utan smör, nagga dem med gaffel. Lägg i handduk för att behålla dem mjuka.
(Svep in de som blir över i alminumfolie så slipper de bli hårda)

2 kommentarer:

Anki sa...

Lät riktigt gott. De måste jag testa att göra något tag..:)

Ruth sa...

anki: Do so! fantastiskt gott, tror det funkar bra med dinkel oxå!