söndag 18 oktober 2009

Ett trumsolo under matlagningen

Film är bäst på bio, bio bäst med vänner och vännerna träffar jag mer än gärna en söndagseftermiddag. Väldigt bra gjort utav Mela att hon frågade om någon var intresserad att se Julie och Julia. En väldigt charmig film om Julie som kämpar med sitt jobb, som älskar att laga mat och behöver en utmaning i livet. Hon bestämmer sig för att laga alla recept i Julia Childs*** kokbok. 524 recept på 365 dagar...

När jag klev ur biosalongen hörde jag flera som pratade om matlagning och vad de skulle svänga ihop senare under kvällen. Bland annat var några tonårskillar djupt inne i diskussionen hur man får till en bra bernaissås. Fniss, det var så gulligt att jag inte kunde göra annat än att le. Själv hade jag inte några tankar att utöva någon som helst kokkonst hemmavid. Men när jag funderade, insåg jag att lunchlådorna behövde fixas.

Suck pust och stön. Men så tänkte jag på hur Julia Child skulle ha lagat maten. Ja,typ så här:



Haaha, märkligt hur roligt man kan ha medan man steker kyckling, öppnar en burk tomatsås och hackar lök. Mer sånt åt folket!! Nu hoppas jag att det smakar bra också!

Kycklingfilé i tomatsås med mango chutney, sweet chili, röd lök, chili och en snutt ingefära.

***Julia Childs "Mastering the art of french cooking" är för USA, vad "Sju sorters kakor" är för svenskarna. En odödlig klassiker, med andra ord!

Inga kommentarer: