måndag 19 oktober 2009

I´m a hero

Ungefär två gånger om året dunsar en lunta, stor nog att knocka en liten tax, ner på hallgolvet. Avsändaren är Svenska tvillingregistret, världens största där alla svenska tvillingar hamnar. Det är forskarnas guldgruva och med vår hjälp avslöjas om arv eller miljö ligger bakom en mängd sjukdomar, från lungcancer till adhd.

Jag leker såklart hjälte och svarar lydigt, kryssar sida upp och sida ner. Förra gången ställdes runt en miljon frågor om allergier, sjukdagar och annat i samma stil. I dag såg jag att det kommit en ny rapport från tvillingregistret. Aftonbladet skriver att det är konstaterat att barn med låg födelsevikt, har större risk att utveckla astma än andra normalstora barn. Jaha, där ser man! Tänk vad tjugo minuters kryssande i små boxar kan göra för forskningen. (Resultatet verkar dessutom stämma in bra på mig. Jag var ett ytteknytte som nyfödd och fick astma som knodd)
(hörde jag en uppskattande applåd?)

Förresten.
Filmen Julie & Julia är baserad på två sanna historier. Julie Powell bloggade verkligen om sin utmaning med att laga sig igenom Julia Childs kokbok. Imorse letade jag upp bloggen, vill du också läsa den? Klicka här!

Inga kommentarer: