torsdag 9 april 2009

Här är det gott att vara

Nu är jag nere i södern! Klockan 6.21 kickade jag igång gryningen och for genom ett regnigt Sverige. Men ju längre neråt Småland och Öland jag kom, desto bättre blev vädret. Vid bron sprack himlen upp och solen visade sig för första gången, nice! Tv4 har lovat fantastiskt väder hela helgen (och lovar man nåt ska man även hålla det...)

I Färjestaden väntade mor och far i röda Volvon. I flygande pappa-fart svängde vi in till Ölands köpstad. Mamma hade beställt synundersökning och behövde således smakråd för nya bågar. Och vi kollade, provade, dissade och tillslut bestämde oss för två vrålsnygga par. (Woho lixom, mamma blir snyggast på gatan!)


Över stora Alvaret och till gula tegelvillan. Jag har inte hunnit (ähummm) tagit några bilder idag, men imorgon- då slipper ni inte undan! Ett blått hav av Squilla med inblandning av vintergäck vräkte sig över vägkanterna. Otrolig känsla att våren har kommit så långt här.
Oki.

Efter godis, middag, kaffe och jag som som somnade i soffan tog jag och mammsen en långpromenad neråt sjön. Slingrande grusvägar genom ett öppet landskap. Fåglar och antydan till växtlighet på Alvaret. Så kom vi ner till flisorna. Stora stenblock med så mycket fosiler att tyskarna skulle gå nuts om de visste om dem.
Vilka minnen! Doften av sand, hav och tång. Svepande gräs längs byxbenen och just det där som bara är Öland. Kan bara kort och gott konstatera att här är det gott att vara.

I en av trädgårdarna växer det hundratals blommor, vackert!

Imorgon anländer två bröderna bus med äldste broderns busfrö samt hans förmodade flickvän. (ja, men det är inte så lätt att veta hur det står till med titlarna!) Innan dess kuskar mor och far och jag i nästan finaste stassen till Grönhögens lilla kapell. Plats för 25 personer och idylliskt så man smäller av.Vet ni, jag tror att den här påsken kommer att bli bra!
Lots of love.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Men ååååhhh.... det låter helt ljuvligt!! :D Jag önskar dig en RIKTIGT GLAD PÅSK! (och hoppas också att TV4 håller vad de lovat) Kram!

Ruth sa...

Visst gör det! TV 4 har hittills hållt löftet, nice! Glad påsk till dig med, darlin!