måndag 2 mars 2009

Ni vet människor som man träffar och omedelbart fastnar för? Den kategorin som man på en gång bara VET att man kommer hålla i hop med resten av livet, what so ever? Jag har ett fåtal sådana i min bekantskapskrets och M är en av dem. Min fantastiska, älskade, bästa M! Vi träffades för ungefär fem år sedan och har sedan dess hängt i hop.

Även om hon numer bor på tok för långt bort, är gift och har bedårande barn har vi mer kontakt än några av vännerna här i stan. Marathonsamtal (japp, vi snittar på ca tre (!) timmar), våldgästar och uppdaterar varandra om det senaste. Hon skrattar gott om mitt singelliv, dejter, träning och galna leverne. Jag facineras av att hon är småbarnsmamma (har inte riktigt vant mig ännu) och familjelivet.

För någon månad sedan fick jag veta att hon inte mådde bra. Hon hade ont, kände sig hängig och kunde inte sätta fingret på vad som fel.
Det var cancer.
Just nu är hon innne i en period av operationer, cytostatika och sjukhusvistelser. Jag är utom mig av oro. Även om jag vet att hon har styrkan att besegra sjukdomen. Även om jag vet att hon är envis. Även om jag vet hon är min fantastiska, älskade och bästa M. Trots det vet man aldrig.

Hon har gått ner hysteriskt mycket i vikt och tappat allt vad muskler heter. För att göra situationen aningen mer rättvis har jag dedikerat varenda träningstimma till henne. Jag mms´ar bilder och skriver vad "vi" har gjort idag. Haha... Jag hoppas, hoppas, hoppas att en uns av den energin ska landa i henne. Och jag längtar tills den dagen då hon är friskförklarad.
Fram till dess gråter, skrattar och hoppas vi tillsammans.

4 kommentarer:

Felicitas sa...

Jag hoppas också. Men det får inte innebära att du tränar för fyra nu vännen (eftersom du redan innan tränade för två). Stor kram.

Anonym sa...

Oj! Behöver jag säga att jag gråter nu? Underbart att höra din röst igår kväll. Vänner som du växer inte på träd. Hörs sanrt!
Kraaaam!!!!

Ruth sa...

felicitas: oh no, jag behåller samma träningsmängd, bara att M får del av den med! stor kram

Malin: Dito!!! ses om ett par veckor! KRAM

Anonym sa...

aah, va trakigt att hora :( Tanker pa er... aven om jag inte kanner Malin. KRAM