onsdag 13 november 2013

safari mitt i skogen

En älg plus en till älg blir två älgar!

Ibland är jag ute och kör på nätterna. För det allra mesta går turerna längs smala, vindlande landsvägar och genom täta skogar många, många mil. Även om jag vet att det vimlar av djur i snåren blir jag ofta överraskad när jag får se något. Det handlar mest om rävar och harar, men i natt dök det upp ovanligt många fyrbeningar. Vid ett tillfälle hann jag få upp telefonen och smälla av en bild av två älgar som betar på en åker. En tredje står lite längre bort och blänger på mig... Precis när jag hade ändrat inställning på kameran fnyste älgarna åt mig, vände rumpan till och joggade nonchalant iväg. Sånt sätt, va?

Totalt spatserade 12 vildsvin, 8 rådjur, ett 10-tal rävar och ett otal harar plus några möss över vägen. Det är tur att många av dem har inbyggda reflexer! Rådjuren är ju så himla snabba och ofta är det deras glimmande ögon (och vita svansar) som avslöjar dem. Vildsvinen är svårare; de kubbar över vägfilerna som rejäla betongklumpar och deras mörkgråa färg gör det ju knappast enklare att upptäcka dem! Tur att jag inte brassar på i 150 utan hinner att se dem i tid.
Jag är bergsäker på att det även finns lodjur och varg i trakterna. Tänk att få spana in dem nån gång!

Inga kommentarer: