onsdag 8 februari 2012

Jag har ju varit på Åland!

Jag har varit, så att säga, utanför landets gränser. Jupps. Åland ÄR Finland även om det bara är cirkus tre och en halv mil vattenväg till Suede from there. 
I alla fall.
Jag var där på jobb och skrev värstaste artikeln om hemundervisning. Även om jag den här gången inte hade tid att uppleva ön var jag på ett par platser och konstaterade att det inte ser så hemskt annorlunda ut än andra öar. Men visst var det vackert. I alla fall när solen gnistrade i snön och det var så där smällkallt att tiden liksom tog en kort paus.

Jag åkte med Eckerölinjen och tog mig vidare med buss till Mariehamn. En pyttestad men supercharmig med trevligt folk. Det var inte så öde som jag förväntat mig utan pyste till av liv både här och där. 

Förresten. 
Om ni trodde att man slipper odrägligt fulla personer på en dagsfärja får nog tänka om. I´m telling you- tokfulla 20-åringar på Vikingline är inget emot kalaspackade pensionärer på Eckerölinjen... Men det är en helt annan historia. :)

Här är i varje fall mina bästa ögonblick från Åland.

Motljus, is och så kallt att tiden stannar. 

Tja, lite så här ser Mariehamn ut när snön ligger vit.

Coolaste fonten ever på ett muminblått hus. Hela jag log.

De som åkte vikingline fick en mycket snyggare buss än vi andra. Fusk!

Det är långt till allt från Åland. 

Röda skosnören i en övrigt blek värld.

Idyllen på andra sidan vattnet.

Inga kommentarer: