lördag 24 december 2011

Nu är julen kommen

God jul, allesammans! Jag befinner mig i smålands djupa skogar, hemma hos mamma och pappa. Vi - svåger, syster yster och lilla Easter- lämnade Estockholmo under torsdagens eftermiddag. Snön singlade ner över vår gröna Volvo och färden gick söderöver. Någonstans i Östergötland började bilen dra åt vänster. I Kisa drog det rejält och vi stannade vid en obemannad mack. Svåger gissade på vajsing med en stötdämpare. Det var punktering.
Jag var på vippen att ta på mig skulden... Ni vet ju hur Blåa faran har varit under hösten, hade det nu överförts till en grön Volvo. Syster yster roade Easter medan jag och svågern skuttade ut, fick ur all packning, drog ur reservdäcket och började allt med att hissa-upp-bilen-skruva-av-muttrar-och-byta-däck. Snön föll i stora lovikavantar och gatlyktornas lampor skänkte oss ljus. Efter gått och väl en halvtimma torkade vi av smutsiga händer på våtservetter, vred upp ljudet i stereon och tuffade vidare mot skogarna. (Jag fick inte ta några bilder på punkan. Tss... Svågern är allt lite kinkig ibland)

Och nu är vi här. Easter lever livet med så mycket uppmärksamhet hon bara kan önska. Vi har gått barnvagnspromenader och hälsat på folk som man bara träffar när man är hemma. Och i dag är det julafton. En dag utan snö med med massvis av stämning i alla fall.

Så. God jul på er, allesammans! Håller alla tummar jag har att ni får en fridfull jul och kanske rentav ett besök av självaste tomten.
kram!

Inga kommentarer: