torsdag 27 oktober 2011

Helgens bravader

När jag ändå tjatar öronen av er med capoeira måste jag ju berätta om träningshelgen. Mina fötter protesterade efter en halvdag på trägolv. Jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde få en sju- åtta blåsor ovanpå varandra. Nu vet jag det. Och vet även hur man tränar utan att komma åt dem. (Läs; man belastar utsidan av fotbladet)

Våra ordinarie tränare var där plus en snubbe från Angola. Superteknisk, superduktig, superakrobatisk och allt han visade var supersvårt... Speciellt när han uttryckte "This is really easy, look here". Haha. Huvudsaken (Tyckte en höggraderad  träningspolare) är att man testar och provar för att sedan nöta in det allt eftersom.

 

På den övre bilden är det nog meningen att jag ska finta för att göra en halvsnurr och därefter göra en spark. (som kommer från benet till vänster)

Nedre bilden är en typisk träningsgrej där vi placeras ut i salen, får se en sekvens och därefter göra likadant. Minns att den här var en av de supersvåra med en bakåtvolt från sittande. Kommer bli så glad när den sitter (om ett år. Eller tre)

Efter två dagar med totalt tio timmars träning mådde jag som en hängmörad kobebiff. Öm i fötterna, öm i kroppen men mjuk i hjärtat av att ta ut mig fysiskt och att umgås med fantastiska capoeristas från hela landet.
Fint så det förslår!


Det känns självklart att slänga in en bild från i somras i min fantastiska "Jag älskar capoeira-tröja." (Handen tillhör en av mina tränare, men har inte frågat om han vill figurera i bloggen...)

2 kommentarer:

Johanna sa...

Åh! FÖRSTÅR att du bara älskar capoeira - det låter verkligen HUR kul som helst, både för knopp och kropp! :D

Ruth sa...

Joho: Du får komma å kolla nångång :)