onsdag 20 april 2011

Leker piporgel

Jag har svårt att andas. Jag är inte förvånad eftersom jag haft astma sedan jag var jätteliten. Men medicinering tre gånger om dagen håller mig i schack och jag kan göra allt jag vill. Ja, förutom att gosa med de som har päls eller fjädrar.

Att jag låter som en piporgel just nu skyller jag de höga pollenhalterna för. För tre år sedan genomgick jag "Operation utredning" efter att ha haft svåra andningsproblem och sänkt lungkapacitet flera månader. Man visste inte riktigt varför. Inte förrän en fantastisk AT-läkare vägrade ge sig och föreslog ett allergitest. Resultatet visade- förutom mina tidigare kända allergier mot pälsdjur och fåglar- även reaktion mot pollen och speciellt mot björk, hassel, timotej och gråbo.

Långpromenad i ett vårgrönt Stockholm.

.
Dessvärre biter inte mina vanliga mediciner på sånt här. Trots att jag egentligen vet det, maxade jag doserna i går kväll då jag mer än gärna ville vara med på capoeiran. Det slutade med att jag satt med en vilopuls på 145. Haha, det knattrade på bra bakom bröstkorgen :)

Eftersom jag är sämre i dag tar jag det piano. En lugn långpromenad kostade jag på mig och fnissade lite galghumoraktigt när jag fick sätta mig och vila på en bänk efter en uppförsbacke. Det känns så konstigt. För bara ett par dagar sedan skuttade jag runt på diverse gruppträningsklasser och i dag tar jag mina fyra trappor upp till lägenheten i etapper.

Saknar du en vante? Här finns flera att missmatcha! Hittade dem i parken nedanför mitt hus.

3 kommentarer:

Elin sa...

Då är vi två som låter som gamla äckliga gubbar som flåsar folk i nacken :P Jag hade toktjocka andningsvägar i måndags (troligtvis den bakomliggande orsaken till varför jag blev så dålig i helgen och fick bryta BBC), flåsade över till vårdcentralen och fick träffa läkare. han satte in kortison direkt och ny allergimedicin så jag har vilat sen dess, kan lova att jag har sjukt mkt överskottsenergi! Hoppas hoppas att det blir bra snart för nu vill jag börja vårjogga!
Krya på oss ;)

Johanna sa...

Åh! Allergi verkar så himla ONÖDIGT tycker jag :( Ni får krya på er båda två!!

Och coolers med vantarna på tvättlinan ju :)

Ruth sa...

elin: TUR att du träffade på en bra läkare som insåg att det inte bara är en vanlig förkylning. Hoppas medicinerna fungerar som de ska. Och att du snart kan ge dig ut på vårjogg. Det är ju underbart väder ute! :)

Joho: Eller hur! Förr om åren har jag bara haft astma och vet precis hur den funkar och hur jag behandlar den. Så kommer det här... Usch!
Jaaa, tvättlinan är jättehäftig!