måndag 11 januari 2010

Köldchock

En lagom vintertemperatur i parken bredvid mitt hus! (bilden är så klart tagen en annan tid än 06.45...)

Minus 8 i Stockholm var alldeles perfekt. Snön knarrade lagom mysigt under stövlarna och minusgraderna var inte alltför eländiga. Mucho perfecto, myste jag och tänkte att det här nog kommer bli en bra dag.

När jag hoppade av tåget i Uppsala kom jag emot en vägg av kyla. Mössan drogs lite längre ner över öronen och promenaden till jobbet påbörjades. (Cykeln stod redan där. Mer om det i morgon!) Det är intressant att titta på alla som virvlar fram på stationen längs morgonen. Speciellt om två tåg kommer samtidigt och folk väller ut likt grodorna i Egypten.

Både trött (ja, det VAR tungt att gå upp imorse) och frusen efter en nästan halvtimmas promenad i - 22!

Ett par hrmpf senare pinnade jag i väg. Efter en kvart var min näsa rejält röd. Jag nynnade på en glad sång, sparkade i den yrande snön och tänkte soliga tankar. Väl uppe på redaktionen surfade jag in på världens bästa vädersajt. Waaa, minus 22. MINUS 22!!! Det är en skillnad på 14 grader, helt galet! I alla fall om man inte har klätt sig därefter... Nu tycker jag faktiskt inte att det är speciellt roligt med vinter längre. Ge mig sommar och varmt och solbrända axlar!

Inga kommentarer: