tisdag 20 oktober 2009

När man helst vill somna i bastun

Bland det bästa med träningen är duschen och bastun efteråt. Det där ögonblicket då man lutar sig bakåt, blundar och andas in doften av varmt trä. Lovely. Speciellt när man är så där härligt slut, att man knappt orkar göra annat än att släpa sina pronerande fötter in i värmen. Och just där vill man sitta tills personalen kommer och kör ut en lagom till stängningsdags.

Men eftersom jag är stammis på gymmet skulle jag säkert ha fått sova över där, bara jag lovade att inte röra mig. Ja , de här säker rörelsecensorer, laserstrålar som går som ett gigantiskt rutnät över hela anläggningen. Bryts någon av strålarna kommer insatsstyrkan, Securitas och högvakten dit. Fast det så klart. Vad jobbigt att stänka vatten på stenarna halv tre på morgonen och försöka undvika laserstrålarna. Nä. Lika bra att dra sig hemåt.

Jo, ja. Ni har rätt.
Jag var faktiskt på Sats Reggeringsgatan i ett syfte. Och även om bastun är underbar, är också träningen det. I kväll körde jag ben för glatta livet.

Så här blev det:
Uppvärming: 20 min löpband
Knäböj: 3*8 (55, 50, 50 kg)
benböj Sumostil: 3*10 (30 kg)
Utfallsteg med studs, en kettelbell rakt upp i luften: 3*10/ben (16 kg)
Raka marklyft: 3*10 (50 kg)
Benpress: 3*10 (65 kg)
skridskohopp: 3*60 skutt
Benspark: 3*8 (40 kg)
Spänsthopp på låda: 3*40 hopp
Nedvarvning: 30 min crosstrainer

På skakiga ben tog jag mig upp till stretchloftet. Jag bände både hit och dit för att sträcka ut kämpande muskler. Jag är fortfarande väldigt stel och skulle behöva bli flera centimeter längre i musklerna. Trots att stelheten gör sig påmind under passets gång, var jag nöjd med mig själv i ikväll!

Nu ska jag försöka lämna stans skönaste soffa för att gå de åtta marathonslånga stegen till sängen. Puh... Hur kommer det sig att soffan är som allra skönast nu?

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Tusen tack för dina fina kommentar, den värmde verkligen. Det är alltid roligt när nya ansikten dyker upp.
Har jag vägarna förbi Stockholm så lovar jag att kika in hos dig men vet inte om jag är så mycket till en inredare. Väljer bara att omge mig med ting jag finner vackra.
Kram

Ruth sa...

ellinor; ser fram emot det! Jag bjussar på fika och du på vackra råd! :)