söndag 2 augusti 2009

Vi går ut, ut och fiskar

Pappas släkt har varit ölänningar sedan tidernas begynnelse. Ja, i alla fall finns det anteckningar i kyrkböckerna att de varit bofasta på ön sedan 1300-talet. Genom århundradena har mina förfäder fiskat och pappa har varit noga med att ta med mig och mina syskon på sådana turer. I år kände jag inte riktigt för att hänga med ut på böljan den blå. Men svåger önskade inget högre än att få följa med, (Han hade enligt säkra källor pratat hela vägen från Estockholmo till ön hur skoj det vore att fiska) och pappa var inte sen med att ta fram näten.



Medan svåger och pappa rodde ut passade jag, syster och mamma på att promenixa längs strandkanten. Tyvärr var det högvatten och ostlig vind. Det betyder att sanden och flisorna är täckta av vatten och mängder av tång (som blåst in från havs). Men det hindrade inte oss från att vada i strävt gräs och andas havsluft. Ja, så mycket av den varan det kan bli vid östersjön!

Några skutt på stenarna i vattenbrynet hanns också med. Liksom att duellera i vem som kunde flest fåglar. Ahh, jag tror jag hamnade hopplöst sist. Det här med fåglar och insekter är inte min kopp the... (Till pappas stora sorg) Och det mest onödiga är att de få jag kan, kan jag på öländska och inte deras riktiga namn. Haha, ni kan ju ana hur röd i ansiktet man blev under biologin på högstadiet när sjöfåglar och andra fjäderbollar sorterades! (Nä, de heter strandvadare och inte sillpipe...)

Morgonen efter, precis före soluppgången for männen i familjen ner till sjön för att hämta upp näten. I det innersta nätet sprattlade en lax! Den var så stor att den inte hade fastnat ordentligt i öglorna, när pappa och svåger kom med båten blev den superstressad och slet sig. Men pappsen har varit med förr, han kastade sig framåt med oanad smidighet, vispade om med håven och just innan firren försvann under båten simmade den rakt in i pappas fälla. Ha!

Fem kilo rosa lax rensades på ljugarbänken invid muren. (Hur jag vet hur mycket den vägde? Det kom en våg...) Förutom bjässen trasslade 22 flundror, eller rödspätta som det heter på fastlandet, in sig i näten. Ett bra dagsverke och middagen var fixad.
Bra där!!

Inga kommentarer: