torsdag 11 juni 2009

Smärtornas väg

Som ni vet har jag dragits med en ilsken höft ett bra tag. Den och vaderna (som med titt som tätt tar livet av mig) gör träningen komplicerad.
För att råda bot på det hela har jag stretchat och stretchat. Jag har använt mig av de varianter som hjälpte när löparknä satte P för träningen i somras. Eftersom senan vid knäet är densamma som löper via lårbenet misstänker jag att den är boven i dramat. I rimligheternas namn borde därför töjningarna göra underverk även där.
Inte då.

I går erbjöd Sats Regeringsgatan en konsultation med en sjukgymnast. Hon konstaterade att jag är instabil i höfterna och stram i framsida lår. Stela fotleder och en antydan till kobenhet (sluta skratta, det syns inte!) Dessutom behövs isolerade övningar för att bli starkare i baksida ben. Jag fick ett par övningar och en uppmaning att boka tid för en total genomgång. Hon vill ta reda på varför jag inte kan gå så djupt i knäböjen och varför den högra sidan av kroppen alltid krånglar. Hur löpsteget ser ut och hur jag kompenserar när lårmuskeln, Quadriceps, överarbetar. (En hel del att ta tag i...)

Rackans, jag vet inte hur jag ska göra! Det verkar himla smidigt att köra rehab via Sats. Då kan jag få tid på kvällarna och sjukgymnasten kan på plats visa vilka övningar jag ska göra. Nackdelen är priset; det kostar som en PT-timma och är bara 40 minuter.
Väljer jag Lollo (som jag träffade förra året) går det via Landstinget. Men hon har kontorstider och i dagsläget är det totalt omöjligt.

Very well. Jag behöver inte ta ut några sorger i förskott. Först får jag ta till de övningar som sjukgymnaste föreslog i går kväll. Sen hoppas jag att de hjälper och att jag slipper framtida problem.
Vad skulle du ha gjort?

3 kommentarer:

Ida sa...

Svårt. Själv går jag hos Feelgoods sjukgymnaster eftersom det är samma kostnad som landstinget och gratis då jag har frikort.
Välj det som känns bäst - och en fungerande kropp är väl investerade slantar!

Mela sa...

Äh, du börjar ju låta som mig... Faktiskt ganska exakt. Stela fotleder, stel utsida. Problem med högersidan. Suck.

Ruth sa...

ida: ska kolla upp feelgood å se om de har bra tider att erbjuda! Men håller absolut med dig, en fungerande kropp är värd alla slantar.

Mela: Betyder det att jag oxå kommer flyga över styret och ha sönder knäna i brottningsmatcher?