onsdag 17 juni 2009

På turné

I söndags kväll ringde min chefredaktör och frågade om jag hade lust att åka på jobbuppdrag. Efter lunch dagen tog vi bilen och körde hela långa vägen till Kumla och Torpkonferensen. Efter ett par felkörningar (och konstaterande att vi båda har hopplöst dåligt lokalsinne) rullade bilen in på parkeringen. Molnen sprack upp och i vinden torkade vattenpölarna upp. Två minuter senare var blocket och pennan upplockade, i full gång med första intervjun.

De följande timmarna blev det mer av den varan. Insåg runt tio att jag inte hade fått i mig något sedan lunchen. Inte ett dugg hungrig fick jag i mig en macka och äpple från kiosken och ett par koppar kaffe. Med ny energi snickrade jag vidare på texterna. Chefredaktören och jag satt i sängarna i flanellbyxor och t-shirt- jobbade mot klockan. Tillslut gick ögonen i kors och meningarna såg ut som om en sjundeklassare skrivit dem...

Pressrummet påminde mest om en sommarstuga som inte renoverats sedan 50-talet...

Började morgonen med att skumma igenom ett par texter och börja på en annan. Frukosten gick i flygande fläng och i väg mot det näst sista uppdraget; barnsamlingen. Det ÄR en syn när 400 kids hoppar upp och ner i den minst organiserade kö som någonsin existerat. Inte konstigt, där inne väntade glada sånger med stoooora rörelser, dans, skratt, tävlingar och att hänga med i samma takt som de roliga figurerna framme på scenen. Underbart roligt att se dem!

Strax innan lunchtid gick över till eftermiddag slängde vi in väskorna i bilen igen. Skruvade upp värmen i bilen för att bli varm igen. Det hade förvisso varit sol hela dagen, men inomhus var det skriande kallt. Jag hade behövt underställ och fingervantar. (noterat till nästa gång!)
Well, med bastuvärme den första kvarten fick händerna tillbaka färgen och det var dags att åka hem till Stockholm igen!
Det här var första turnéturen i sommar. Nästa kommer redan på fredag och nästa lite längre fram i sommar. Skoj!

Inga kommentarer: