onsdag 24 juni 2009

många mil i bil...

...har det blivit idag, närmare bestämt 58 stycken. Som jag skrev i går är jag på jobbuppdrag utanför Örnsköldsvik. Färden gick från Uppsala runt fikadags i förmiddags och vi- jag och chefredaktören- slingrade oss uppför kusten. GPSen strugglade från första sekund och vi fick klara oss utan den. Tur att det bara var att följa E4an norrut och inte längs knepiga kringelikrokar.

Det har gått väldigt bra idag. Vägen har varit fin, lagom med trafik och bra radioprogram. Det enda sura var att sommaren bevisade sin existens och jag satt i en bil. Gissa om pauserna blev långa... Haha, det straffade sig och hela resan slutade på makalösa åtta timmar! Nåja, nu är vi äntligen framme och första intervjun är avklarad. I morgon väntar i runda slängar tio stycken. Ja, det gäller att ta tillvara på tillfällerna när intervjuobjekten finns på plats.
Det är med andra ord dags att säga godnatt.

I morgon tänkte jag uppleva det fantastiska landskapet med en joggingrunda. Det ska visst vara det bästa sättet att se nya platser och samtidigt får skjuts i benen. "Galet", tänker ni förmodligen nu. "Ska tjejen med sämre lokalsinne än en tändsticksask ge sig ut i okänd terräng, alldeles allena med en oroande, överhängande risk att tappa bort sig totalt!"

Med rätta, my darlins. Men jag har en idiotsäker plan. För att inte säga dubbelidiotsäker; Det finns en sjö nedanför slänten. Enligt säkra källor (folk som har bott här sedan Kalle dussin härjade i ryssland) är det 12 kilometer runt och bara att följa en väg. Hur "bara" det nu är återstår att se... Och det får ni göra via snygga bilder imorgon! Jag har alla foton på mobilen, den har ingen täckning och jag kan inte skicka över bilderna till bloggen. Suck, både ni och jag får vänta tills vi kommer tillbaka till civilisationen igen!
Sleep tight!

3 kommentarer:

Mela sa...

Åh, ta en sväng förbi SJälevad, typ en mil söder om Övik! SÅÅÅÅÅ vackert... Och så kan du hyra en kajak och paddla på älven... Jag och J var där förra sommaren och bodde på en liten liten camping. Plus att det finns en stor Naturkompanietoutlet där - jag köpte en ny vinterjacka där!
Kram.

Terese sa...

Åh Övik! Längtar tillbaka. Akta dig för myggen bara.

Ruth sa...

mela: hann inte med något annat än jobb denna resa. Men nästa år, då ska några fler dar läggas i norrland. Ska lägga dina tips på minnet!

Tess: har kliat sönder mig, himla mygg! Men övik är väldigt, väldigt fint!