torsdag 12 mars 2009

Tre steg framåt

Bristen på motivation har dundrat i mig de senaste dagarna. Jag har inte haft lust till att träna. Inte lust till att varken läsa, titta på SATC eller ens att träffa någon. Det enda jag har velat göra är att krypa ihop som ett litet trasselnystan och bara vara.

Det fungerar inte.
Inte när man har ett träningschema att följa, ett jobb att sköta och människor att umgås med. Jag tog mig i kragen för att göra det bästa av situationen.

Steg ett var att få med en träningspolare. Har nästan terrorist-smsat min kompis David (som också bor i gula villan, vägg i vägg med mig) och frågat om han vill gymma. Även om vi inte tränar samma saker får vi sällskap dit och hem. Att bara se honom lyfta nån vikt i andra sidan salen peppar mig.
I går kväll lovade jag honom att jogga till gymmet och köra en timmas styrka och jogga hem. I morse påminde han mig och tittade på mig tills jag kom i väg.

Steg två var att skippa mina pretto-böcker och i stället bläddra i magasin. Titta på bilderna och inte läsa texterna. Och att faktiskt släcka lampan, kura i ena hörnet och vara trasslig en stund.

Steg tre att träffa de man mår bra av. När världens bästa Lena ville fika svarade ja. Hon får mig alltid att skratta åt någon fånig grej- som samtidigt är så djup att man drar efter andan. Och hon var bubblande glad öve rmin nya lägenhet. Vi satt länge och pratade inredning, nytt kakel, trägolv och loftsängens vara eller ickevara.
Balsam för själen.

Dessutom är det torsdag
. Bara det är värt att uppmärksamma. Inte för att det händer något särskillt utan för att det är just nu.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Motivation och lust GÅR upp och ner... men du ser ut att ha hittat en fin strategi för att komma runt bristen - heja du! Kram på dig! :D

Ruth sa...

man skulle önska att motivationen alltid låg på topp!! Men när den inte gör det får man ta till nåra tjuvknep. Tack för hejjningarna!
kram!