onsdag 20 november 2013

Lär dig att stå på huvudet!

Halva bloggvärlden och Instagramflödet är just nu är inriktade på att kunna stå på händer. Nu finns det hemskt många guider online till  hur man lär sig den ädla konsten att spatsera runt på upp och ner. Nåra sånna råd tänker jag just nu inte jag ge. Nope. Däremot ska jag ge min story till hur man står på huvudet. Allt som krävs är ett stycke härdat huvud, stark mage, balans och lite mod.  :)

Så.
Är ni redo?
Här kommer Ruths stå-på-huvudet-skola! 

För det första är det av yttersta vikt vart på golvet huvudet och händerna placeras. Det ska bildas som en triangel där huvudet är spetsen och händerna utgör basen. Det är här en stor del av stabiliteten ligger. Jag har runt 90 grader i armbågsleden, andra har mer- andra mindre. Känn efter vad som passar dig bäst.


Sätt huvudet rakt ner, mitt på skulten. Se till att ryggen är rak, slappna av i axlar och nacke, spänn magen som i en planka (dvs sug in naveln mot ryggraden och stabilisera coren). Gunga lite fram och tillbaka, känn att balansen finns där. Lätta stödet från fötterna...


... och sätt knäna på armbågarna. Här är ryggen rak, magen spänd och nacken avslappnad. Hitta balansen och stå så länge som du behagar.


Nästa steg är att fortsätta uppåt. Håll fortfarande magen spänd och använd magmusklerna för att genom höften lyfta benen rakt upp. Det är inte benen som gör jobbet. Det är magen! Använd händerna för att hålla balansen. Om du behöver, ändra belastningen mitt i mellan knogar och handflata.Gör dock inga stora ändringar, nån millimeter räcker långt.


Gå ännu längre upp. Använd- precis som tidigare- magmusklerna för att få upp benen. Ryggen är fortsatt rak och stödet i händerna likadant som innan. Se till att du har kontroll och ha ett jämt flöde från början till slut. Försök att inte göra några snabba eller hastiga rörelser.


Sträck ut kroppen i sin fulla längd. Jag gillar att peaka fötterna, då känns det verkligen att benen är raka. Härifrån gäller det att hålla balansen. Försök att stå så länge som möjligt och var inte rädd att gå aningen bakåt med benen. I början känns det alltid som att benen är längre upp/bak än vad de är. Skulle du slå över, kryp ihop i en kullerbytta. Du kan också spänna benen och landa i en slags brygga. Du gör dig inte illa, jag lovar!

Lycka till med era stå-på-huvudet-bravader! :)
Åh. Just det ja. Det GÖR ont i huvudet till en början med. Vik ihop en handduk eller använd en mössa om du önskar. Eller så härdar du skallen som en äkta capoerista. Räkna med att vara öm nån dag efteråt. Efter ett tag kommer det inte kännas ett dugg.

Inga kommentarer: