onsdag 16 februari 2011

Stryk skulle de ha!

Jag var ganska trött och eländig när jag nådde syster ysters lya i går kväll. Jag hade fått okej att träffa henne och mamsen. Jag menar. Det är inte så käckt att smitta ner dem med förkylningar och annat bös. Men då jag bara har feber och ont i halsen, inga andra tecken på what so ever, kom vi överrens om att det inte var så farligt. (syster yster är även sjuksyster och borde veta!)

I alla fall.
Lite te, mys och "Halv åtta hos mig" senare kuskade jag hemåt. Hann med t-banan men efter ett par stationer tog det stopp. All lokaltrafik stod stilla. Tack vare några idioter som var tvunga att puckla på varandra vid tunnelbanan efter derbyt i Globen mellan AIK och Djurgården.

Jag blir vansinning av sådant här! Inte bara för att det hindrar vanligt folk att kolla på hockey utan att få ett baseboll-trä i skallen. Det orsakar även att upp till tusentals stockholmare blir försenade och det kostar enorma summor för att tillkalla polis och ordningsvakter.


"Ja, stryk skulle de ha!" tyckte mina nyblivna t-banevänner.

Jag är i vanliga fall inte speciellt hängiven medeltida straff. Men nu så... Bunta ihop idioterna och låt allmänheten piska dem. Sätt dem i stupstocken, kedja fast vid skampålen och tryck in dem i spiktunnan. Men det bästa av allt vore att hindra huliganerna redan i grind. Hejda dem från att ens vara i samma landsända som lagen när de spelar. Eller låt matcherna spelas inför tomma läktare. Jag vet att det straffar alla, onda som goda. Men är inte det metoden som fungerar? Om ingen kan se lagen spela, då blir det inte heller något bråk när de ska i väg?

Jag var hemma strax före midnatt, nästan en och en halv timma efter att jag hade lämnat syster yster. Trött, arg men samtidigt ledsen över att en sådan älskad sport som ishockey ska solkas ner av några puckosar som har lika mycket hjärna som en bratwurst. Stryk, skulle de ha!

Inga kommentarer: