söndag 20 februari 2011

Helt freakin sjukt

Modern och systern släntrade ut för en stund sedan. Så kom den stora tomheten. Den där som bara uppstår när man har haft hela huset fullt med folk och den tystnaden som uppstår när siste man stänger igen dörren. Oekj då, nu har jag ingen gigantisk våning med sju rum. Men det är onekligen en vaakumkänsla.

Just nu ligger jag raklång i soffan och sneglar mot tv:n. Det är något med humor och jag drar på smilbanden. Däremot log jag inte så mycket för någon timma sedan när det var Top model på trean.

Alltså.
Jag vill inte vara tradig, men det är hemskt vad magra de är. Jag brukar inte vara en sån som ojar mig och står i att tjejer ser ut som Bergen beltzenfångar. Men nu. Kära nån. De ser inte friska ut någon av dem. Ja, jag vet att modeller ska vara slimmade och smala. Men BMI 15 är varken fint eller sunt. Inte konstigt att de grälar och är sura för jämnan.

Nu tänker jag inte ge mig in i debatten om att designkläder i många, många fall skapas av gay-man som föredrar kvinnor som ser ut som pojkar. Men att ta med såpass magra tjejer i en av de mest populäraste tv- serierna är inte att förvandla modevärlden till en sundare plats. Det är att fortsätta en sjuk trend i en sjuk värld och fortsätta att sätta en sjuk press på tjejer att banta ner sig i size zero. Och då hjälper det inte ett skvatt att Veckorevyn kör sin kampanj Size hero. För när Tyra Banks her self sätter sin godkännande på modeller som uppenbarligen ser anorektiska ut, då är det automatiskt ett godkännande att man ska se sådan ut för att vara attraktiv. I alla fall i modevärlden.
Och det tycker jag är helt sinnesjukt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mkt bra rutet, man måste våga säga sin åsikt om det är så sjukt som i topmodelfallet.

Elin sa...

Ja, visst är de smala... otäckt. Men såg nåt avsnitt där en tjej åkte ut för att hon var för smal, hon var äckligt smal...

Ulrika sa...

Visst är de väldigt smala men en av tjejerna som medvetet bantade för att vara supersmal åkte ju ut eftersom som Tyra sa det ju är skillnad på att svälta sig för att vara väldigt smal och att vara det naturligt. Sedan är ju detta en extrem omgång också där de verkligen satsar på "high fashion". Jag tycker själv inte att det är snyggt nej och skulle önska det var lite mer hälsosamma ideal, men jag tycker också det finns en positiv sida. Ta den längsta, smalaste tjejen Ann tror jag hon heter. Hon hade ju alltid känt sig udda och blivit mobbad för hur lång och smal hon råkar vara helt naturligt. Kan väl vara kul för henne att få känna sig vacker också?