torsdag 27 januari 2011

Capoeira, nou soy d´aqui. Eu ya otra lugar....

Ja, så låter det i mitt huvud just nu. Som ni redan vet är musik en stor del av capoeiran och jag försöker så gott det bara går. Jag kan ju yttenytte spanska sedan innan och portugisiska- som är capoeiraspåket numero uno- är besläktat. (Fast det är mycket rundare i uttalet, som till exempel ordet "yo" (jag) blir "eu" på porto.)

I alla fall.
I kväll under uppvärmningen bestämde sig vår tränare Mia för att slå två flugor i en smäll. Samtidigt som vi sprang runt salen (med tillhörande hopp, krypgång, duckningar och utfallsgång) skulle vi sjunga ovanstående sång. Efter en stund blev det lite dåligt med artikuleringen, speciellt när man går som ett upp-och nervänt V...

Kvällen till ära ägnades åt sparkar, sparkar och åter sparkar. En snurrande variant vid namn armada följdes av armada pulada som avslutades med .

Sista halvtimmen fanns även nybörjarna med i lokalen. (Ja, det vill säga de som började nu i januari.) Jag själv är ju nybörjare så det skriker om det och vill inte ens påstå att jag är i närheten av att vara en capoerista. Men jag tränar (smygtränar hemma...) studerar andra som hållit på i flera år, hämtar inspiration och.... tja... försöker att kvalificera mig i lê escola de capoeira.

Inga kommentarer: