måndag 6 september 2010

Norrlandsguld

Häromdagen dök en inbjudan upp på Facebook. River, alias Emil, undrade om jag (och drygt 50 andra) var intresserade av en träningsbloggträff. Platsen var Sportlife Odenplan och på schemat stod Indoor walking och RPM-spinning.

Jag har aldrig provat Indoor walking innan. Läste dock ett reportage om "den nya trenden" och tyckte ärligt att det verkade vansinnigt trist med målgruppen dem som springer vårruset och uppskattar folklig stämning till klämkäcka takter. Allt detta på en crosstrainer, en av jordens tristaste konditionsmaskiner. Jag var minst sagt nyfiken om Emil skulle kunna göra något bra av passet.

Emil himself i intruktörsposen.

Under tiden vi fixade inställningarna berättade Emil om passet; under 60 min skulle vi få en rundtur i Norrland. I full fart över fjällen, genom blöta myrar och en grandios avslutning på en norrländsk klubb (som bara är öppen på sommaren).

Så drog vi igång.
Pulsen stack snabbt i väg och berättelsen flöt smidigt (där Charlotte Kalla återkom som inspiration.) Dock domnade mina fötter bort efter en halvtimma och ländryggen värkte rejält. Jag måste således ha lutat för mycket framåt, men kan inte komma på hur jag skulle ha gjort annorlunda då jag verkligen försökte flytta tyngdpunkten bakåt. Till min förvåning var det ett riktigt roligt och utmanande pass. Minuterna rann i väg medan mjölksyran stockades i benen.


Efter 50 minuters RPM är man ganska trött. Och svettig. Jag och Jane i finaste kramen.


En kvarts vila för ombyte, påfyllning av vattenflaskor och mot spinningcyklarna. Jag har testat RPM innan, men ser inte riktigt skillnaden från vanlig spinning där fartlekar och rundtramp till musiken är vanligt förekommande. Ett återigen bra pass där Emil visade sina talanger. Hatten av! :)

Hela gänget i värsta posen. Träningsbloggare är vi allihopa!


Stor tack till söta Jane för lånet av bilderna!

Inga kommentarer: