fredag 10 september 2010

Capoeira

Jag har länge funderat att utöka min träning med något mer än gym och löpning. Funderade först på triathlon, men kom på att jag varken gillar att simma eller cykla . Har ägnat en tanke åt krav maga (som min bror är en hejare i) och hade seriösa planer på rugby.

Brorsan i stenhårt fokus.

Så kom min vän och kollega Flis på den mest briljanta idéen av alla: capoeira. Det är en brasiliansk kampsport med inslag av dans och sång. Själva fighten pågår i en roda där två eller flera personer fightas/dansar mot varandra. Resten av gänget står i en cirkel och sjunger, klappar och spelar på speciella instrument.


Alltså.
Flis har tränat capoeira sedan tidernas begynnelse. Och jag var med på min andra träning i går kväll. Och efter totalt tre timmar med jinga, sparkar och annat smått och gott är jag fast. Vi tränar barfota (thats why tånaglarna är målade i en chic färg) och mina fötter är inte riktigt vana vid det. Efter första träningen hade jag blodblåsor stora som femkronor. De fanns fortfarande kvar i går. Ont, japp. Men antar att fotsulorna härdas snabbt och att det här kommer vara ett minne blott...

Det verkar som om en ny träningsera har tagit vid!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du gjort slag i saken!
Jag har själv funderat på att testa capoeira i flera år eftersom jag är hooked både på kampsport och dans.
Har du tips på bra klubb?
/Hälsningar från tjejen du körde med på Hornstulls 2,5 timmars utomhusbootcamp..

Ruth sa...

Capoeira är jätteroligt och fantastiskt bra träning! Jag tränar med Lê capoeira i Uppsala (men vet att det finns en klubb i sthlm med. Kom och joina!)