måndag 9 februari 2009

receptet på en bra dag

Eftersom jag visste att jag skulle sitta still flera timmar igår, ställde jag klockan extra tidigt. Här skulle slingan testas, denna gång utan snöblask. Snörade på mig skorna och drog på kläderna. Det var lite kallare än jag trodde och var tvungen att älga på för att komma upp i värme.

Följde markeringarna för åtta kilometer. Trampade sågspån och hoppade mellan ispölarna. Hoppade högt ett par gånger när råddjur plötsligt sprang bredvid mig. Efter ungefär en halvmil tog vägen slut. Ja, alltså inte slut som i slut. Den fortsatte rakt ut till stora vägen. Ingen avtagsväg, no nada som gick genom skogen.

vad gör man? Chansade åt vänster och sprang på en cykelbana bredvid vrålande bilar. Två kilometer senare visst jag fortfarande inte vart jag var någonstans. (kan passa bra här att berätta att jag bodde på andra sidan stan och sprang alltid i de krokarna. Havslätt var en helt ny upptäckt för mig. Just u 2 know!)

Sprang och sprang och sprang. Plötsligt dök en vägskylt upp; mockebo. Det kändes som om jag skulle minnas något om den platsen. Så trillade poletten ner; min fd C´s föräldrar bodde där. På en gång jag ihåg en genväg tillbaka till campingen. Spänstade på och nästan exakt en timma efter första steget spanade jag ner i mina fotspår. Skönt, effektivt och 11 km rikare.

Mer jobb, hej då- kramar och färdkosthandel och tåg. Jobbade någon timma, läste någon tidning och försökte inte tänka på hur lång tid det var kvar av resan. Jag avsyr att vänta och att bara sitta för sittandets skull ger mig inte ett skvatt. Således var jag rastlös som få när jag skuttade av vid Stockholms central. Skulle lämna av jobbkameran till Jacob och vi tog en kaffe. Pratade hit coh dit och han nämnde att han skulle hem och springa. Ohhh....

Speciellt svårövertalad var jag nog inte. Hipp som happ var vi hemma hos honom, ombytta och på väg längs sköna söder. Han höll ett högt tempo. Egentligen för högt för min jobbstressade, sömnbristande och sega kropp. Men vägrade ge mig, även om jag drog ner tempot uppför slussen... 12.5 km och 55 minuter.
Bra start på dagen, bra avslut på dagen. En bra dag, helt enkelt!

Inga kommentarer: