onsdag 11 februari 2009

Löparnörd


-->
Fick en utmaning från Terese för ett par veckor sedan. Kände att det var dags att svara... Vassego, lite onödigt vetande om en löparnörd!
1. Vilken typ av löpare är du?
Jag är en snabb men samtidigt uthållig och seg. Springer året runt i alla möjliga sorters väder. Håller mig på löpbandet endast när det är blixthalka, kallare än minus 15 och vid storm.

2. Hur länge har du löpt? Oj, svårt att svara på! Jag har väl sprungit till och från under hela uppväxten, speciellt under gymnasiet då vi hade en bra slinga vid skolan. De senaste två åren har det blivit mer seriöst och först nu som jag faktiskt vill satsa på det.

3. Hur mycket löper du per vecka? En bra vecka blir det fyra löppas; intervall, snabbdistans, långpass och medelpass.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo? Det är absolut skönast att springa någonstans mellan 4.57 och 5.40. Då får konditionen sig en puff och det känns som om jag löper. På riktigt.

5. Vid vilken ålder började du springa?
Ja, den här frågan är väl nästan densamma som nummer två.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet? Spinning, styrketräning och ett helt gäng av Sats klasser.

7. Vad måste du ha med dig på ett löparpass? Förutom det uppenbara som skor och rätt kläder anpassade för vädret; pulsklocka med footpod och gott sällskap vid längre sträckor. Musik kan vara trevligt men absolut inget måste.

8. Varför springer du? Jag har haft astma sedan späd ålder, när jag har god kondition blir sjukdomen mindre framträdande. Löpningen fungerar nästan som terapi, jag löser världsproblemen (i alla fall mina egna!) under en runda. Mina bästa formuleringar för reportages kommer även då. Ja, sen ska man inte sticka under stol med att löpning formar kroppen på ett väldigt bra sätt.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen? Hmm, inte vad jag kan komma på. Jag säger att jag har ett stillasittande jobb och samtidigt som jag får ur mig energi tankar jag ny. Dessutom blir jag himla rastlöd när jag inte får komma ut i spåret. Fast det är inte direkt någon lögn.

10. Hur ofta köper du skor? Ungefär en gång om året då jag köper två skor, varvar mellan dessa.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Inte så mycket nu för tiden. När jag bestämde mig för att satsa rejält rann pengarna hej vilt; byxor, jackor, funktionströjor, mössa….

12. Var/hur handlar du utrustningen? Runners Store när det kommer till skor och specialutrustning. Stadium för utstyrseln.

13. När föredrar du att springa? Allra helst tidigt på morgonen, sex- tiden är perfekt!

14. Hur ofta tävlar du? Ett par om året har det blivit hittills. Men i år slår jag på stort och är redan anmäld till fem lopp, fler lär säkert det bli!

15. Vilka distanser? Fem kilometer och milen har jag satsat på tidigare. Nu slänger vi in en halvmara för att se hur den distansen känns!

16. Vilken är favoritdistansen? Gillar milen, men gärna 2.1 mil då det gått så himla bra under träningsrundorna!
17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet? Lätt och stark och Ett steg i taget så ska det gå.

18. Vilken typ av vätska dricker du?
Oftast ingenting under själva rundan. Vatten före och efter

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Behöver jag tänka ut ingresser och brödtext måste jag vara ensam. Men det är rackans trevligt med sällskap som presenterar mig för nya rundor.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Vatten, proteindryck, mat och streeeeetch.
21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Backintervaller!

22. Vart blir du oftast skadad?
Vadmusklerna och känningar av löparknä när jag slarvar med stretchen. Illa, måste bli mer disciplinerad där!

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
New York maraton känns som ett måste!

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med? Mina bloggvänner som jag redan springer med, är inte de kändisar? Annars tror jag att Jennifer Lopez (som ställde upp i ett triatlon förra året) skulle vara en perfekt springpartner.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Skulle gärna ta en tur med Sanna Kallur. Hon verkar vara en skön person med massor av bra tips.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Min syster? Närå, tror att Kate Hudson skulle göra ett bra jobb.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett steg i taget , ett steg i taget , ett steg i taget så ska det gå.
Jag tycker jag känner igen texten från Timmernabbens
spela-sjung-läger

Anonym sa...

hej, har "snubblat in " på din blogg då jag själv nyligen fastnat för löpning (vilket jag tidigare tyckte var tråkigt). Funderar på att vara med i lite lopp under året men vill ha lite variation i min löpning. Har du någon bra internet sida där jag kan få tips på olika fartlekar och hur jag kan springa intervaller?? . jag kommer nog fortsätta följa den!
mvh Erika
bra blogg du har förresten

ewa a sa...

kan komma på åtminnstonne tre gånger då du har dragit till med en lögn för att springa ;)

Ruth sa...

baba jaku: Det man lär sig som barn hänger med även när man blir äldre! Å spela- sjung- lägren var jätteroliga!

Erika: ROLIGT att du har hittat hit! Och skoj att du upptäckt löpningen. Jag gillar marathon.se och jogg.se. Bra sidor där man kan ta del av träningsprogram, inspiration och kontakt med andra löpare.

Ewa: Nu talar du med kluven tunga!