torsdag 30 juli 2009

Livet på landet

Det blev några timmar i Stockholm innan jag begav mig igen. Nu sitter jag i ett av föräldrarnas hus och njuter av lugnet. På andra sidan vägen breder stora Alvaret ut sig. På andra sidan skymtar havet och mitt i mellan finns ängar och åkrar. Här är det så mycket landsbygd som det är möjligt. En lisa för själen och en plats för att ladda om till en hektisk höst och vinter. Ja, i alla fall kommer jag tänka så de närmaste dagarna. Men jag vet att jag snart kommer längta tillbaka till stan och pulsen som finns där. Och till alla fantastiska vänner som väntar hemma. Men under tiden passar jag på att leva livet på landet.

Pappa är bondson i grund och botten. Därav hans stora intresse för att påta i jorden. I landet bakom huset (inte det röda på bilden, det är ju pappas snickarbod!) finns planteringar av diverse slag. Vad sägs om jordgubbar, lök, potatis, dill, morötter (and so on) Han är pedantisk till tusen när det kommer till odlingarna och den som hittar ett ogräs vinner 5000 pix.

Till skillnad från farfar, som bara ville ha saker som man har nytta av (läs; äta eller använd till utsäde) tycker pappa mycket om blommor. Här är några av okänd art, men väldigt fina.

Dahlior finnns i mängder av olika utföranden och färger. Vad sägs om dessa två skönheter i rosa och vitt. Bredvid fanns även några exemplar i orange, otroligt vackra!

Och mitt bland blomsterprakten sitter jag och fördjupar mig i Lucky Lukes äventyr.

Ja, det vill säga när jag inte sysslar med terapi och plockar hallon. Det ser ut att bli en fin skörd i år!

Inga kommentarer: